wtorek, 17 maja 2011

Lata po II wojnie światowej-historia Volvo.


                                           A wszystko zaczęło się od spotkania tych oto panów.
                                       
Gustav Larson
Assar Gabrielsson












 Firma Volvo po II wojnie światowej rozwija się bardzo dynamicznie wypuszcza pierwszy- produkowany seryjnie model.był to oczywiście wcześniej opisany  model PV444. Cała Szwecja uznała go za  pierwszy rodzinny modelem.Nie tylko Szwedzi ale też i amerykanie zainteresowali się tym modelem.Auto  PV444 w latach 50 –tych podbiło Amerykę-a to za przyczyną pewnego ogłoszonego zestawienia, które to mówiło,  że po roku firma Volvo traci na wartości 8%,a za to  amerykańskie samochody  tracą po 40%  Samochody Volvo zachwyciło też amerykańskich muzyków. Znany w tym czasie zespół  ,,The Medalions " w jednej ze swoich piosenek zachwałał Volvo rocznik’59.                                      Zaraz po tym pojawiły się wersje ulepszone: PV445 i PV544. 


Za to model Volvo PV544 rozsławił  znany bokser Ingmar Johansson, który wygrał ten  model w 1959 roku w walce o tytuł mistrzowski wagi ciężkiej-była to bowiem główna nagroda.Opuścił stadionu.właśnie tym modelem Volvo.Panowie Gabrielson i Larson nie poprzestali na produkcji tego modelu. Podjeli decyzję o tym żeby wprowadzić nowy model który ma się różnic  od dotychczasowych. Zaczęło powstawać  wiele prototypów.I tak z  każdego z nich wybrano to co było  najlepsze i  w roku 1957  na  ulicach Sztokholmu pojawił się Amazon.Został  on  nazwany  „szybką i ognistą pięknością”. Jak każdy model Gabrielssona i Larsona -Amazon był wytrzymały i oczywiście  gwarantował bezpieczeństwo jazdy.Właśnie do tego modelu w roku 1959 zostały wprowadzone trzypunktowe pasy bezpieczeństwa  jako standardowe wyposażenie auta.Konstruktorem ich był Nils Bohlin .Model Amazon zdobył też popularność dzięki crach-testom.Dzięki nim  okazało się, że to dzięki wzmocnionej kabinie pasażerów przy zderzeniu czołowym z prędkością 50 km/h kabina jest nienaruszona a pasażerowie nie ulegają uszkodzeniom.A tylne drzwi dają się otwierać i zamykać tak- jakby nic się nie stało, i przednie fotele można z łatwością przesuwać. Żaden inny model i marka samochodu nie mogła się pochwalić takim osiągnięciem.Było to naprawdę duże osiągnięcie Volvo  na drodze dążenia do bezpieczeństwa aut oraz wysokiej jakości materiałów części do volvo

Dynamiczny rozwój szwedzkiego koncernu trwał ciągle  od 30 lat. W  roku 1964  został otwarty kolejny zakład produkcyjny pod Goteborgiem. Tym samym zwiększając moce produkcyjne do ponad 200 tys. aut rocznie. jednocześnie zaczęły powstawać nowe samochody   koncernu, w tym bardzo naprawdę bardzo rewolucyjny model 144-było to w owym czasie jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów na świecie.Warto też wymienić z nowinek technicznych np. hamulce tarczowe wszystkich kół, pasy bezpieczeństwa które to  montowano też na tylnych siedzeniach i oczywiście  nadwozie które posiadało strefy kontrolowanego zgniotu.Ten właśnie samochód  jako jedne z pierwszych zostało wyposażone w tzw. system kontroli emisji spalin.No i oczywiście części  volvo wykonane były tylko z materiałów wysokiej jakości.Co zresztą jest normą do dnia dzisiejszego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz