wtorek, 22 stycznia 2013

Firmy motoryzacyjne i ich ambasadorzy.

Dźwignia handlu jest nieubłagana. Aby być na tzw. topie trzeba ciągle coś reklamować, być świeżym i otwartym na rynek, wciąż pokazywać nowe lepsze strony i znać się niewątpliwie na marketingu i jego drastycznych zasadach. Co zatem robią firmy motoryzacyjne aby podnieść swój image i wciąż doskonalić produkcję? Ambasador marki, to dosyć popularne zjawisko, nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale i także każdej innej gałęzi handlu. Tak też i uczyniła marka Volvo, aby wypromować swój wizerunek i produkt doskonały.O „ambasadorach“ jest głośno, często też pokazują się publicznie, dzięki czemu logo producenta ma zapewnione regularne występy w mediach. Tym bardziej, że głównym obowiązkiem „ambasadora marki“ jest pojawianie się na premierach jako gość specjalny oraz obecność na bankietach promujących markę. Nic więc dziwnego, że wszyscy zabiegają o taki „staż”.To, kto będzie ambasadorem marki lub części volvo, nie ma większego znaczenia. Chociaż wiadomym jest, że sławna osoba przyciągnie większą rzeszę zwolenników. Firmy motoryzacyjne chcą promować określony styl życia i wizerunek, a zatem nie musi być to osoba ściśle związana z branżą motoryzacyjną. Każda z osób wybranych na „ambasadora“ czymś się wyróżnia i budzi określone skojarzenia. Kogo wybrały polskie oddziały? Jeśli chodzi o płeć, jest mniej więcej po równo - panie zostają „ambasadorkami“ równie często jak mężczyźni. Dzieje się tak zapewne z powodu rosnącego udziału kobiet wśród kupujących samochody. Jedno jest pewne, osoby wybierane na ambasadorów powinny utożsamiać się z wartościami ważnymi dla danej firmy i jej marki. A nie odwrotnie.
Volvo postawiło na równouprawnienie – „ambasadorami“ są Małgorzata Kożuchowska oraz Piotr Adamczyk. Lexus postanowił wyraźnie zaakcentować męski pierwiastek i na swojego „ambasadora“ wybrał Pawła Małaszyńskiego, który także prywatnie jeździ jednym z hybrydowych modeli. Ale to tylko jeden z licznych przykładów, że człowiek może być twarzą każdego produktu czy marki.Jakie są obowiązki ambasadora? Reklamować, promować i zachwalać, a wszystko to podpisując swoją własną osobą i doświadczeniem. Nawet promując części volvo, trzeba mieć grację i szyk, bo byle kto, nie przyciągnie tylu fanów, co osoba znana i lubiana.Obowiązki „ambasadora“ wykraczają poza codzienną jazdę samochodem. Umowa jest bardzo szczegółowa i dokładnie określa zakres jego obowiązków. Użytkowanie zostaje dokładnie wycenione przez specjalistów, a ustalona kwota zostaje wpisana do umowy. „Ambasador“ powinien “dokonywać czynności promocyjnych”, czyli korzystać z samochodu podczas wyjść na gale i bankiety, eksponować auto podczas pozowania do zdjęć oraz podkreślać podczas wywiadów i wypowiedzi walory użytkowanego pojazdu. W umowie można także znaleźć zapis, że „ambasador“ w miarę możliwości nie powinien eksponować swojego wizerunku na tle innych marek motoryzacyjnych. To samo tyczy się innych składowych auta, jak na przykład części volvo.Ale każdy ambasador ma swoje dobre i złe strony. Poza wiążącymi umowami i obowiązkami, czerpie również doskonałe korzyści. Dodatkowe pieniądze, większa popularność i rozpoznawalność. Dodatkowo firma motoryzacyjna w przypadku dobrze dobranej gwiazdy zyskuje popularność wśród grupy docelowej - fani zaczynają opowiadać o danej postaci i niejednokrotnie przywołują także markę samochodu. A oprócz tych faktów, dodajmy jeszcze, że ambasadorowie wzmacniają wizerunek pojazdu i jego markę.

1 komentarz: