Cofnijmy się trochę do historii motoryzacji. Wydaje się, ze każde Państwo posiadało swoją wzorową markę stworzoną na potrzeby różnych klas społecznych. Tak jak dla niemieckiej klasy średniej stworzono „garbusa”, tak dla polskiej wyprodukowano model „malucha”, choć ten nie był tylko dla owej klasy niższej, zresztą Fiatem 126p jeździł kiedyś prawie każdy obywatel. Podobnie było i w szwedzkim koncernie, który na potrzeby ludu wyprodukował model PV 444. Wprowadzone na rynek auto miało „uszczęśliwić szwedzki naród oraz ludzi za granicą, gdy nastanie pokój”. Szybko stworzony model stał się najpopularniejszym pojazdem w ogarniętej wojną Europie.
Jeszcze
przed wybuchem II wojny światowej koncern Volvo
myślał o
wprowadzeniu na rynek takiego modelu, który zadowoli średniej klasy
klienta, głównie Szweda. I po raz pierwszy w 1942 roku z taśmy
produkcyjnej zjechało pierwsze PV 444. Był to średniej wielkości
samochód, z czterocylindrowym silnikiem i profesjonalnymi jak na
tamte czasy parametrami technicznymi, a wbudowane części volvo spełniały
wtedy nadprzeciętny stan wartości technicznej. Jednakże z powodu
trwającej wojny, wyprodukowany model na rynek wprowadzono 5 lat po
pierwszej produkcji. I tak w 1947 roku pierwsi klienci mogli zakupić
podratowany model. Początkowo koncern wyprodukował zaledwie 12
tysięcy sztuk, ale
w związku z ogromnym zainteresowaniem rynku i dużym zdziwieniem producentów popularnością auta, natychmiast zwiększono produkcję.
w związku z ogromnym zainteresowaniem rynku i dużym zdziwieniem producentów popularnością auta, natychmiast zwiększono produkcję.
To,
co kusiło do kupna auta, była niewątpliwie jego cena –
przystępna dla średniego społecznie użytkownika, ale także fakt,
iż zastosowano nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania
konstrukcyjne. Niewątpliwie wysoką wartością auta były
nierdzewne i lekkie
w wadze części volvo produkowane specjalnie na potrzeby produkcyjne. Dodatkowo lekkie nadwozie samonośne, szyba z laminowanego szkła, odmrażacz spryskiwaczy na przedniej szybie i co dziwne albo stające się wyróżnikiem owego modelu – wazon na kwiaty, który był podstawowym i standardowym wyposażeniem każdego modelu PV 444. A poza tym było proste w obsłudze, łatwa skrzynia biegów i zmodernizowana jednostka napędowa.
w wadze części volvo produkowane specjalnie na potrzeby produkcyjne. Dodatkowo lekkie nadwozie samonośne, szyba z laminowanego szkła, odmrażacz spryskiwaczy na przedniej szybie i co dziwne albo stające się wyróżnikiem owego modelu – wazon na kwiaty, który był podstawowym i standardowym wyposażeniem każdego modelu PV 444. A poza tym było proste w obsłudze, łatwa skrzynia biegów i zmodernizowana jednostka napędowa.
W
1957 roku wprowadzono pierwsze poprawki do modelu i lekko
unowocześniono jego szatę techniczną. Stare części volvo,
wymieniono na nowsze i bardziej ekonomiczne,
a wnętrze samochodu dostosowano do krajobrazu powojennego.
a wnętrze samochodu dostosowano do krajobrazu powojennego.
Szybko,
bo już po 1958 roku, kiedy model PV 444 podbił szwedzkie ulice,
koncern postanowił wypuścić markę na rynek amerykański. Był to
debiut szwedzkiego koncernu
i okazał się strzałem w dziesiątkę. Prezentowany model Volvo szybko spotkał się
z przychylnością społeczności amerykańskiej, głównie chyba z powodu upodobnienia go do istniejących już amerykańskich samochodów. Jednakże oferowaną wersję PV 444 w Ameryce nieco urozmaicono i zastosowano w nim wygodniejsze w podróży rozwiązania, takie jak na przykład podłokietniki dla kierowcy i pasażerów, rozkładane fotele tylne i przednie, i co najważniejsze wzbogacono technicznie silnik wbudowując nowoczesne techniki ekonomicznego spalania.
i okazał się strzałem w dziesiątkę. Prezentowany model Volvo szybko spotkał się
z przychylnością społeczności amerykańskiej, głównie chyba z powodu upodobnienia go do istniejących już amerykańskich samochodów. Jednakże oferowaną wersję PV 444 w Ameryce nieco urozmaicono i zastosowano w nim wygodniejsze w podróży rozwiązania, takie jak na przykład podłokietniki dla kierowcy i pasażerów, rozkładane fotele tylne i przednie, i co najważniejsze wzbogacono technicznie silnik wbudowując nowoczesne techniki ekonomicznego spalania.
Okazało
się, że stworzenie pospolitego i wcale nie udziwnionego modelu
samochodu dla klasy średniej, stało się jednym z wielkich sukcesów
koncernu i sprawiło wielkie zadowolenie wśród kupujących i
używanych społeczności nie tylko w kraju, ale i w całej Europie,
a nawet Ameryce. Cóż, pozostaje tylko złożyć wielkie gratulacje
dla pomysłodawców i producentów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz