czwartek, 20 września 2012

Volvo w starym stylu.

  
    Pradawne czasy motoryzacji to niewątpliwie najciekawsza i najbardziej nieodgadniona dziedzina. Już od wieków nasi dziadkowie, pasjonaci motoryzacji, poszukiwali coraz to nowszych i czarujących modeli aut. Dziś chętnie wracamy do tamtych czasów, głównie oglądamy starocia na fotografiach, czy filmach, bo kto by posiadał jeszcze taki relikt motoryzacji? Ale historia wraca, a takie modele pamięta się na zawsze.........-14 kwietnia 1927 roku to dzień znaczący dla szwedzkiej motoryzacji. Bowiem tego właśnie dnia powstała pierwsza fabryka samochodów marki Volvo, i jeszcze tego samego dnia z taśmy produkcyjnej zjechało pierwsze auto korporacji - model ÖV 4. Dwudrzwiowy kabriolet z nasuwanym miękkim dachem został nazwany przez konstruktorów Jacob. Produkcja owego modelu nie ma zbyt imponujących statystyk. Auto traktowane bardziej jako kunszt w sztuce aniżeli środek do długodystansowego transportu. Model produkowano w fabryce zaledwie do 1929 roku, a na drogi wypuszczono 205 sztuk.Wydawać by się mogło, że model ÖV 4 powstał w wyniku przypadku, lub też próby stworzenia czegoś wielkiego. Kiedy to dwaj przyjaciele spotkali się i postanowili założyć fabrykę aut, musieli wymyślić model wzorcowy i charakteryzujący nową technikę. A ponieważ wcześniej byli pracownikami fabryki łożysk toczonych, stąd wymyślili nazwę „volver”, po łacinie znaczy „toczyć się”, a skracając później nazwę do powszechnie znanej dziś Volvo, i tak już pozostało. A że wspólnym marzeniem było stworzenie od podstaw samochodu – powstał wspomniany kabriolet.Historia obnaża swoje tajemnice, tak też było z tym modelem. Zastanawiając się dlaczego zaprzestano produkcji modelu kabrioletu, i dlaczego tak mało ich wyprodukowano, odszukujemy odpowiedzi parę lat później. Prawdopodobnie powodem była usterka techniczna części volvo, która doprowadziła do fiaska przedsięwzięcia. Ponieważ produkcja pierwszego modelu trwała w pośpiechu, a prace wykończeniowe trwały w nocy z 13 na 14 kwietnia 1927 roku, pracownicy z roztargnienia i pośpiechu niepoprawnie złożyli mechanizm techniczny kabrioletu, a w późniejszym czasie także pomylili części do volvo i źle je zamontowali. Kiedy z przerażeniem stwierdzili, że pojazd porusza się tylko do tyłu, do akcji wkroczył główny projektant marki i usunięto szybko usterkę. Dzień premiery nie został zachwiany i 14 kwietnia światło dzienne ujrzało pierwsze dziecko motoryzacji marki Volvo.Należałoby się zastanowić dlaczego produkcja pierwszego kabrioletu okazała się porażką. Z pewnością przyczyniło się do tego pierwsze usterki i pośpiech w produkcji, jednak angażując się bardziej w markę można znaleźć inne wady. Kabriolet skonstruowano na wzór amerykańskich aut, z drewnianym nadwoziem, czterocylindrowym, dolnozaworowym, rzędowym silnikiem benzynowym. Do tego wmontowane  części volvo ,nie zdawały swojego egzaminu przy obciążeniu nadwozia i prowadziło to do częstych nadszarpnięć i napraw. Ciekawostkę stanowiły dwudziestocalowe koła typu artyleryjskiego, z balonowymi oponami na drewnianych obręczach. Jednak poza niedociągnięciami technicznymi, auto posiadało inną ważną jak na tamte czasy wadę – kabriolet był dość drogi i nieosiągalny dla ówczesnych klientów.  
     Ale każdy błąd czegoś uczy i tak jak w kabriolecie części volvo nie zdały swojego egzaminu i pierwszy model nie osiągnął sukcesu, tak po wielu latach doświadczeń, pracy i praktyki z pewnością możemy stwierdzić, że postęp techniczny znacznie polepszył jakość samochodów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz