Pradawne
czasy motoryzacji to niewątpliwie najciekawsza i najbardziej
nieodgadniona dziedzina. Już od wieków nasi dziadkowie, pasjonaci
motoryzacji, poszukiwali coraz to nowszych i czarujących modeli aut.
Dziś chętnie wracamy do tamtych czasów, głównie oglądamy
starocia na fotografiach, czy filmach, bo kto by posiadał jeszcze
taki relikt motoryzacji? Ale historia wraca, a takie modele pamięta
się na zawsze.........-14
kwietnia 1927 roku to dzień znaczący dla szwedzkiej motoryzacji.
Bowiem tego właśnie dnia powstała pierwsza fabryka samochodów
marki Volvo,
i jeszcze tego samego dnia z taśmy produkcyjnej zjechało pierwsze
auto korporacji - model ÖV 4. Dwudrzwiowy kabriolet z nasuwanym
miękkim dachem został nazwany przez konstruktorów Jacob. Produkcja
owego modelu nie ma zbyt imponujących statystyk. Auto traktowane
bardziej jako kunszt w sztuce aniżeli środek do długodystansowego
transportu. Model produkowano w fabryce zaledwie do 1929 roku, a
na drogi wypuszczono 205 sztuk.Wydawać
by się mogło, że model ÖV 4 powstał w wyniku przypadku, lub też
próby stworzenia czegoś wielkiego. Kiedy to dwaj przyjaciele
spotkali się i postanowili założyć fabrykę aut, musieli wymyślić
model wzorcowy i charakteryzujący nową technikę. A ponieważ
wcześniej byli pracownikami fabryki łożysk toczonych, stąd
wymyślili nazwę „volver”, po łacinie znaczy „toczyć się”,
a skracając później nazwę do powszechnie znanej dziś Volvo,
i tak już pozostało. A że wspólnym marzeniem było stworzenie od
podstaw samochodu – powstał wspomniany kabriolet.Historia
obnaża swoje tajemnice, tak też było z tym modelem. Zastanawiając
się dlaczego zaprzestano produkcji modelu kabrioletu, i dlaczego tak
mało ich wyprodukowano, odszukujemy odpowiedzi parę lat później.
Prawdopodobnie powodem była usterka techniczna części volvo, która doprowadziła do fiaska
przedsięwzięcia. Ponieważ produkcja pierwszego modelu trwała w
pośpiechu, a prace wykończeniowe trwały w nocy z 13 na 14 kwietnia
1927 roku, pracownicy z roztargnienia i pośpiechu niepoprawnie
złożyli mechanizm techniczny kabrioletu, a w późniejszym czasie
także pomylili części do volvo i źle je zamontowali. Kiedy
z przerażeniem stwierdzili, że pojazd porusza się tylko do tyłu,
do akcji wkroczył główny projektant marki i usunięto szybko
usterkę. Dzień premiery nie został zachwiany i 14 kwietnia światło
dzienne ujrzało pierwsze dziecko motoryzacji marki Volvo.Należałoby się
zastanowić dlaczego produkcja pierwszego kabrioletu okazała się
porażką. Z pewnością przyczyniło się do tego pierwsze usterki i
pośpiech w produkcji, jednak angażując się bardziej w markę
można znaleźć inne wady. Kabriolet skonstruowano na wzór
amerykańskich aut, z drewnianym nadwoziem, czterocylindrowym,
dolnozaworowym, rzędowym silnikiem benzynowym. Do tego wmontowane
części volvo ,nie zdawały
swojego egzaminu przy obciążeniu nadwozia i prowadziło to do
częstych nadszarpnięć i napraw. Ciekawostkę stanowiły
dwudziestocalowe koła typu artyleryjskiego, z balonowymi oponami na
drewnianych obręczach. Jednak poza niedociągnięciami technicznymi,
auto posiadało inną ważną jak na tamte czasy wadę – kabriolet
był dość drogi i nieosiągalny dla ówczesnych klientów.
Ale każdy błąd czegoś
uczy i tak jak w kabriolecie części volvo
nie zdały swojego egzaminu i pierwszy model nie osiągnął sukcesu,
tak po wielu latach doświadczeń, pracy i praktyki z pewnością
możemy stwierdzić, że postęp techniczny znacznie polepszył
jakość samochodów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz