wtorek, 25 września 2012

Żelazna moc i auto w stylu starocia.

  Niespełna 40 lat temu swoją premierę miał jeden ze szlagierów szwedzkiej motoryzacji. 6 - cylindrowy silnik z ekonomiczną gospodarką spalania, specyficzną budową i wysokim nadwoziem – model 164. Dziś powraca na ulicy jako niezniszczalny, stalowy potwór w lekkim stylowym wyglądzie.Model 164 niewątpliwie należący do górnej półki, plasowany w kategorii aut prestiżowych i luksusowych, swoją premierę miał w 1968 roku, a produkcję prowadzono przez następnych 8 lat. Po raz pierwszy w jednym z modeli tego Volvo zastosowano elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Dodatkowym atutem auta była wysoka wartość momentu obrotowego w zakresie prędkości obrotowych silnika, co dawało kierowcy komfort jazdy i mniej zmian biegów. Poza tym nie pożałowano innowacyjności i zamontowano w modelu różne stalowe i twarde części volvo, które przyczyniały się do tańszej i efektywniejszej eksploatacji auta.To co wyróżniało model 164 od innych aut, to kontrola emisji spalin. Nowość montowano w każdym z tego typu modeli, co stanowiło dla konkurencji wielką zagadkę co zrobić, aby dorównać korporacji. Poprzez wykorzystywanie szeregu nowych zastosowań, w tym nowoczesnych jak na tamte lata części do volvo, proces spalania był znacznie dokładniejszy przy niskich obrotach, niż w motorach bez owego układu filtrowania silnika. W rezultacie spaliny miały mniejszą zawartość dwutlenku węgla i węglowodorów. Ten sposób zastosowania spalania budził podziw wśród pasjonatów natury i ekologów.Wyposażenie wewnętrzne modelu 164 także stało się ekskluzywnym wzorem. Miękka i wełniana tapicerka nie tylko foteli, ale i drzwi. Jednak niespełna dwa lata później wprowadzono już na stałe model ze skórzaną tapicerką, co odbiło się entuzjazmem wśród kupujących. Podobnie jak inne modele Volvo, tak i ten przeszedł wiele kosmetycznych zmian podczas trwania całej produkcji. Co któryś model unowocześniano, dodawano jakieś nowe udogodnienia, coś zmieniano, coś polepszano, jednak bez przerwy dążono do doskonałości produkcji. Tym najczęstszym i najbardziej dopieszczanym były części volvo, które prawie w każdym kolejnym modelu były lepsze i dłuższe w eksploatacji.Model 164 niewątpliwie stał się modelem prestiżowym i był przykładem dla producentów innych modeli luksusowych samochodów.Model ten przetarł z pewnością szlaki produkcyjne nie tylko dla producentów i dystrybutorów marki Volvo, ale przykład zaczęli czerpać z niego producenci innych marek, a luksusowe standardy coraz częściej pojawiały się w modelach nowych aut.Jednym z najczęściej kopiowanych i powtarzalnych rozwiązań stał się ekonomiczny proces spalania spalin, do dziś unowocześniany i montowany w niemalże każdym modelu poruszającym się na ulicach całego świata. Ponad to unowocześnione i specyficznie konstruowane części volvo, stały się także motywem przewodnim w technicznych rozwiązaniach innych marek. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz