sobota, 13 października 2012

Niezwykły Amazon w kwiecie wieku.

   Legendarna piękność – bo tak o nim mówią wielbiciele i koneserzy motoryzacji, ma już ponad 50 lat i wcale tego po nim nie widać.W 1956 roku na drogi wyjechał pewien stylowy i wdzięczny pojazd o nazwie Amason, który wywołał falę dyskusji i kontrowersyjnych debat. Potem, przez ponad 10 lat był najlepiej sprzedawanym modelem marki Volvo.Dziś,jest już tylko historią i ciepłym wspomnieniem.Ze względu na swoje oryginalne znaczenie i nietypowy wygląd, połączenie stylu męskiego i kobiecego,auto otrzymało nazwę kojarzącą się z amazonkami. Były one wojowniczkami i charakteryzowały się siłą , odwagą i męstwem. Stąd skojarzenie nazwy z niezwykle męskim w stylu kobiecym aucie. Ponieważ nazwa była dosyć popularna i miała już swoich posiadaczy w dziedzinie motoryzacji, to ostatecznie uznano, że będzie się nią posługiwać wyłącznie na rynku skandynawskim. Poza Skandynawią zaś, Amazon nazywano modelem 122. Linia modelu ostatecznie została oficjalnie nazwana numerem 120.Pierwsze modele trafiły na rynek na przełomie lutego i marca 1957 roku.Znikły duże chromowane litery Volvo na tylnym zderzaku i prostokątne lampki kierunkowskazów na przednich błotnikach. Nowy samochód był wyposażony w pas bezpieczeństwa, montowane standardowo przy przednich siedzeniach, zaś kierunkowskazy na przednich błotnikach zostały nieco przesunięte. Auto zyskało też nowy znaczek Amazon. Nowy model nabrał większego znaczenia nie tylko ze względu na swój wygląd i charakter, ale z uwagi na to, że po raz pierwszy zastosowano w nim specjalistyczne i unowocześnione części volvo, które stworzono tylko i wyłącznie na potrzeby tego modelu. Znalazły one swoje zastosowanie w silniku oraz częściach rozrządu i układu hamulcowego, co stało się lepsze technicznie i bardziej sprawne. Nazwa Amazon została oficjalnie zdjęta w 1961 roku, a samochody na różnych rynkach europejskich nazywano różnymi numerami. Pomimo to Amazonki były wciąż produkowane i z sukcesem sprzedawane przez szwedzkie Volvo aż do końca 1970 roku.Z biegiem czasu model stawał się unowocześniany i udoskonalany technicznie. Silniki zwiększały moc, wbudowano cztery biegi, układ hamulcowy dostał tarcze zamiast bębnów, potem zyskał jeszcze wspomaganie, prądnicę zastąpiono alternatorem. Wszystkie unowocześnienia techniczne dokonano oczywiście dzięki wbudowaniu doskonałych i niezawodnych części volvo. Wersja 123 GT została potem wyposażona w dodatkową sportową kierownicę i pomocnicze kontrolki. Każdą z kolejnych wersji unowocześniano i dodawano nowe dodatki, a każda ze stworzonych wersji różniła się nieco od oryginału, i każda miała coś specjalnego.Z czasem zaczęto także produkować specjalne części volvo, specjalnie do tych modeli i wykorzystywane były w późniejszych unowocześnieniach pojazdów.Wersja 120 sprzedawała się doskonale, nie tylko na rynku skandynawskim, bo większość modeli przeznaczono na eksport. Ostatnia Amazonka zjechała z taśmy produkcyjnej 3 lipca 1970 roku i zakończyła produkcję kultowego modelu. Stały się one znakiem charakterystycznym korporacji, godne zaufania i wytrzymałe reklamowały produkcję na rynku międzynarodowym. To niezwykle wszechstronne auto oddało usługi tysiącom rodzin na całym świecie, a także licznym oddziałom policji. Wygrało też między innymi rajd Acropolis. Na całym świecie żyją jeszcze tysiące Amazonek, stanowiących elementy samochodowych kolekcji lub służących nadal w codziennym funkcjonowaniu swoim właścicielom.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz